• Nedsat pris

Märklin 55961 Kraftigt tenderlokomotiv BR 96, DRG

19.699,00 kr.
15.759,20 kr. Spar 3.939,80 kr.
Inkl. moms Levering: 1 til 3 uger
GüTERZUGLOKOMOTIVE BR 96 UDGÅET
Antal
Kun 1. styk på lager

  • Sikker betaling med E-Pay Sikker betaling med E-Pay
  • Pakker sendes med Postnord 1 - 3 dages levering. Pakker sendes med Postnord 1 - 3 dages levering.
  • 14 dage retur ret jævnfør købeloven. 14 dage retur ret jævnfør købeloven.

Æsken er vandskadet eller mangler.

Spor: 1    Epoke: II   
 
Forbillede: Godstogsdamplokomotiv Serie 96 fra Deutsche Reichsbahn-Gesellschaft (DRG). Type Mallet med leddelt understel og høj- og lavtrykscylindere. Tidligere bayersk Gt 2 x 4/4, 1. Serie fra 1913
 
Model: Overbygning og understel overvejende af metal. Forskellige monteringsdele af højkvalitets materialer. Digital-dekoder mfx, reguleret højtydende motordrev og lydgenerator med mange funktioner. Drift mulig med vekselstrøm, jævnstrøm, Märklin Digital og Märklin Systems. 8 aksler med kraftoverførsel på begge understel-grupper. Indbygget røggenerator. Dobbelt frontlys skifter afhængigt at køreretning, røggenerator tændt i konventionel drift, styrbar ved digital drift. Systemkobling kan udskiftes med vedlagte skruekobling. Mindsteradius på kurvespor 1.020 mm.

Lob 54,8 cm.

 Control
Unit
Mobile
Station
Mobile
Station 2
Central
Station
Frontsignal····
Røgindsats····
Damplok. kørelyd····
Lokomotivfløjt····
Direkte styring····
Pibende bremser fra ···
Kul skovling ···
Luftpumpe ···
Udled damp ···
Injektor  ··
Rysterist  ··

Highlights:

  • Komplet nyudvikling.
  • Understel, kedel og andre komponenter af metal.
  • Højtydende digitalt motordrev på alle aksler.
  • Lydelektronik med detaljeret damplokomoitiv-lyd.
  • Indbygget røggenerator.


Lokomotivet 55961 fremstilles i 2007 som en engangsserie kun for Insider-medlemmer.
 
Der var engang en Serie 96 ... Tre rampestrækninger med stigninger på 20 til 25 promille tvang i begyndelsen af det 20. århundrede de bayerske statsbaner til at anskaffe overordentligt kraftige damplokomotiver. Kedlen skulle på grund af den nødvendige ydelse være meget stor, men akselbelastningerne måtte ikke overskride 15 ton. Derfor var det nødvendigt at fordele den samlede vægt på omkring 120 ton på otte hjulsæt. Lokomotivfabrikken J. A. Maffei i München fremstillede indtil november 1913 det første nye bayerske Gt 2x4/4. Dette lokomotiv havde driftsnummeret 5751. I 1920'erne fik det betegnelsen 96 001. Denne maskine, der var udstyret med et høj- og lavtryksdrivværk, ydede indtil 1300 HK. På en stigning på 20 promille formåede lokomotivet at trække et tog på omkring 800 ton med 20 km/t. Et Gt 2x4/4 erstattede indtil tre af de hidtil anvendte skubbelokomotiver. I 1913 og 1914 leverede Maffei 15 lokomotiver med driftsnumrene 5751 til 5765. I 1922 fulgte endnu ti forbedrede lokomotiver med driftsnumrene 5766 til 5775. I Deutsche Reichsbahn's nummeplan fik de numrene 96 001 til 96 025. Lokomotiverne var altid indsat på disse stigende strækninger. De sidste 16 stk. 96'ere, der var tilbage i Vesttyskland, blev i 1948 udrangeret af Reichsbahn-direktionen i Nürnberg. To fortsatte i tjeneste hos Reichsbahn-Ausbesserungswerk Stendal indtil 1949/50.

Modellen produceres ikke mere.

MA55961
1 Enhed
Ny vare