Märklin 58358 Sæt 1 med 5 bunkelastvogne "Langer Heinrich"

9.875,00 kr.
Inkl. moms Levering: 3 til 6 uger
GüTERWAGEN-SET LANGER UDGÅET
Antal
Ikke på lager / Udsolgt

  • Sikker betaling med E-Pay Sikker betaling med E-Pay
  • Pakker sendes med Postnord 1 - 3 dages levering. Pakker sendes med Postnord 1 - 3 dages levering.
  • 14 dage retur ret jævnfør købeloven. 14 dage retur ret jævnfør købeloven.

Spor: 1    Epoke: IV   
 
Forbillede: Storrumsvogn Fad 168 fra Deutsche Bundesbahn (DB). Indsættes i enhedstog i massegodstrafikken med kul, koks og malm.
 
Model: På siden bevægelige losseklapper. Lastindsats med lag af ægte jernmalm. Patinerede farver på vognens overbygning. Farbar mindsteradius 1.020 mm. Lob på hver vogn 37,0 cm, i alt 190,0 cm.
 
Engangsserie.
 
"Lange Heinrich" I det nordvesttyske område findes det vand- og moserige Emsland, som fra begyndelsen af 1970'erne til afslutningen af dampdriften hos DB i oktober 1977 var blevet til et Mekka for alle jernbaneentusiaster fra hele verden. De sidste dampgiganter fra Deutsche Bundesbahn kørte med rejsetog til Norddeich Mole og kraftige godstog kørte frem og tilbage mellem Emden og de store industricentre ved Rhein og Ruhr. "Lange Heinrich", et 4.000-t-malmtog, som mellem Emden rangerbanegård og Rheine konstant var forspændt med to af de sidste store godstogslokomotiver af Serie 042, 043 og 044, var stjernen på Emslandstrækningen. Storrums-selvlossevognene, som i Emdens yderhavn var lastet med det importerede råstof, blev slæbt til rangerbanegården af damp- og diesellokomotiver og der sammensat til lange enhedstog på 2.000 og 4.000 t. Til 2.000-ton-toget var det lige netop tilstrækkeligt med kraften fra et af de stærke lokomotiver, for at bringe lasten over den let stigende udkørsel til den dengang mest jævne 140 km lange strækning til Rheine. De dobbelt så tunge "Lange Heinrich"-tog krævede dog altid anvendelse af to maskiner, som efter en anstrengende start og ofte med skridende hjul fik toget af sted. Togene blev overvejende trukket af de oliefyrede maskiner af Serie 043 fra værkerne i Emden og Rheine. Ofte blev der også anvendt kombinationer af lokomotiver af Serie 042 og 043, af og til også to Serie 042 og sjældent blev det sidste kulfyrede 044 brugt sammen med de to andre serier, som var ombygget til oliefyring og i 1967 var indført i Bw Rheine. Langs med strækningen var der adskillige steder, hvor man kunne stå og tage imponerende billeder af togene. Særligt yndet af kyndige fotografer var en bro ved Aschendorf, syd for Papenburg. I en højredrejende kurve kunne togene ses i næsten hele deres længde. En endnu mere ideel og vel den bedste plads i Emsland var syd for Lathen. Den venstredrejende kurvestrækning, som lå i et indsnit mellem to sandklitter, bød på frit udsyn til et komplet 4.000-t-tog, hvor man kunne tage billeder med de bedste lydforhold. Det var dog en forudsætning, at vejret var godt, at man havde nøje kendskab til køreplanen og at man var til stede tidligt om morgenen med den endnu lavtstående sol. Længe før toget kørte ind i indsnittet, vidste man på den fjerne røgsøjle og den tydelige lyd af udstødningsslagene, at toget var på vej. Ventetiden blev belønnet med det uforglemmelige syn af hele toget fra lokomotivspidsen til enden af vognslangen, som bestod af halvtreds køretøjer. (efter Horst J. Obermayer's optagelser).

Modellen produceres ikke mere.

MA58358
Ny vare